LOADING CLOSE

Psihologia reputatiei in turism

Psihologia reputatiei in turism

Cum va planificati vacantele si concediile in urma cu 25 de ani? Dar in urma cu 10 ani? Va mai amintiti sfaturile pe care le cereati si le primeati inainte de o calatorie sau cele pe care le ofereati dupa revenirea dintr-o anumita destinatie?

Transferul de reputatie
Inainte de internet si de lumea 2.0, reputatia unei destinatii turistice se construia pe baza experientelor unui numar mic de cunoscuti si apropiati. Se realiza un transfer de reputatie de la un numar mic de persoane de incredere, rude, prieteni sau cunoscuti catre locul pe care intentionati sa il alegeti ca destinatie de vacanta.
Cum va planificati calatoriile astazi? Cel mai probabil va alegeti destinatiile posibile in functie de experientele (poze sau filme) imparasite (postari sau share-uri) de prieteni (virtuali) pe retele soociale dupa care verificati site-urile de calatorii. Cititi si analizati experientele (agregate) a zeci, sute sau chiar mii de oameni, cei mai multi total necunoscuti si apoi decideti care destinatie este cea mai potrivita pentru urmatoarea vacanta. Se realizeaza astfel un transfer de reputatie de la un volum incomparabil mai mare de oameni, de data asta insa necunoscuti, catre o destinatie sau alta. Volumul urias compenseaza faptul ca nu ii cunosteti personal si direct pe acei calatori.

Calitativ vs cantitativ
Cu 25 de ani in urma, reputatia destinatiilor pe care urma sa le vizitati se construia pe baza calitatii informatiilor sau experientelor de calatorie care capatau credibilitate datorita increderii pe care o aveati in cei care vi le impartaseau, rude sau prieteni.
Astazi reputatia unei destinatii turistice se construiete pe baza cantitatii de informatie (bruta sau agregata in indicatori precum numarul de stele de pe TripAdvisor sau nota de pe Booking): zeci, sute sau mii de oameni nu se pot insela. Iar cele mai influente platforme pot agrega volume impresionante de experiente pentru un singur restaurant, hotel si cu atat mai mult pentru o destinatie turistica.

Turismul de masa si riscurile pentru reputatia destinatiilor
Turismul de masa este, mai presus de orice, o consecinta a revolutiei tehnologice. In opozitie cu opiniile care spun ca tehnologia a diminuat “farmecul” calatoriilor de dinainte de lumea 2.0 din cauza ca retelele sociale au distrs socializarea, suntem de parere ca tehnologia este doar o unealta iar omul hotaraste in ce maniera sa o utilizeze.
Este foarte adevatrat ca si turismul, ca mai toate industriile, se afla intr-o dinamica profund transformatoare din cauza tehnologiilor disruptive cum ar fi realitatea virtuala si cea augmentata sau noile tehnologii din transport. In acelasi timp dinamica vietii politice si sociale “pune la grea incercare” reputatia unor destinatii turistice consacrate, generand astfel calatorilor o si mai mare nevoie de a se informa, de a intreba inainte de a opta pentru vacanta dorita.
Brexit-ul, atentatele teroriste, problema testelor balistice din Marea Japoniei, instabilitatea politica din Turcia sau noua viziune a administratiei Trump asupra turismului sunt riscuri majore pentru reputatie care pot afecta dramatic industria ospitalitatii din anumite destinatii turistice, regiuni sau chiar tari si continente.
Pentru moment se pare ca aceste riscuri nu sunt percepute de miliardele de calatori in miscare ca fiind suficient de mari pentru a stavili “invazia” pornita de turismul de masa la nivel mondial.