LOADING CLOSE

Romania in a doua era a masinilor

Romania in a doua era a masinilor

Cum a pasit Romania in a doua era a masinilor?

A doua era a masinilor
Imi place foarte mult conceptia profesorilor Erik Brynjolfsson și Andrew McAfee despre lumea digitala 2.0 pe care ei o numesc “A doua era a masinilor” in care calculatoarele (hardware, software și internet) vor deveni din ce in ce mai puternice si mai capabile in viitor iar impactul lor asupra locurilor de munca, aptitudinilor lucratorilor și organizatiilor sau asupra economiei in general va fi urias. Tehnologia a facut un salt major si a luat-o cu mult inaintea aptitudinilor umane sau organizationale. Asadar este urgent sa intelegem acest fenomen, sa discutam implicatiile și sa imaginam strategii pentru ca muncitorii sa paseasca in viitor alaturi de masini si nu in competitie cu ele”.
Cum se manifesta Romania in lumea 2.0?
Am fost intotdeauna mai degraba rezervat fata de importul din Occident si aplicarea in Romania de teorii sociale / manageriale fara adaptarea temeinica a acestora la realitatile balcanice (si prea putin latine, dupa parerea mea) din tara noastra. Acelasi lucru il cred si despre branding, fie ca este vorba despre produse sau persoane.
Cred foarte tare ca, pentru a avea succes in Romania, un brand trebuie adaptat la realitatile si la cultura locala.

Tripla alienare si reintoareceare la valori
Discutand despre efectele benefice vs negative ale noilor media, cred ca social media creeaza premisele reintoarcerii la un tip nou de spirit comunitar care se bazeaza pe incredere si domenii comune de interes, specifice comunitatilor virtuale. Poporul roman a fost supus unei alienari continue care a inceput cu relocarea fortata a taranilor de la sat la oras, mutarea lor in apartamente de bloc si transformarea lor in muncitori industriali in perioada de industrializare a tarii. A urmat apoi relocarea “benevola dar de nevoie” a fostilor muncitori deveniti someri in urma distrugerii industriei care s-a petrecut dupa 1990, inapoi in satele de unde, parintii lor sau chiar ei, plecasera in urma cu ceva ani.
Concomitent s-a produs o alienare prin auto-izolarea in fata televizorului a unei populatii avide, care dupa zeci de ani de 2 ore de program tv, nu se mai satura de telenovele si “divertisment” de proasta calitate. Aceasta opinie este sustinuta de rating-urile emisiunilor de diverstisment tip can-can, de cifrele alarmante cu privire la alcoolism, abandaon scolar, dependenta de droguri etc.
Cred ca diferenta dintre comunitatea traditionala de tip satesc bazata pe scop / interes comun, norme si responsabilitate si cea virtuala consta in diminuarea ultimelor (norme sociale si responsabilitate) in cazul celei din urma.
Pornind de la aceste considerente (si anume ca social media este un spatiu in care aproape toate persoanele, indiferent de acumularile materiale sau de mediul social din care provin se pot manifesta liber si se pot afirma ca valoare intr-un domeniu de interes), putem sa ne gandim ca social media reprezinta calea prin care comunitatile se vor re-inventa in jurul unor idei si al unor elite si leaderi de opinie de tip nou, leader de tip “BRAND”.